Reedukace/Nápravy - pro koho jsou určené
Určené jsou převážně pro děti, se specifickými poruchami učení (SPU). Tyto poruchy znesnadňují dětem získávání požadovaných vědomostí a dovedností nejen na základní škole. Měli by jste vědět, že v dospělosti mohou tyto přetrvávající SPU bránit i ve výběru zaměstnání kvůli dopadům na psychiku jedince. Často ovlivňují pracovní a osobní vztahy.
Školní výkony těchto dětí, neodpovídají jejich skutečným intelektovým schopnostem, které bývají ve skutečnosti na vyšší úrovni. Negativně působí školní úspěšnost a tím i negativně působí na psychiku. Děti mívají snížené sebehodnocení, mohou se uzavřít do sebe, trpět úzkostí, nebo školní fobií.
Metody a postupy reedukace SPU mohou těmto dětem pomoci rychleji a snadněji zvládnout jejich obtíže. Tím se zmírní výše uvedené negativní dopady nejen na jejich úspěšnost.
Velmi důležité je včasné rozpoznání a diagnostikování SPU, na jejichž podkladě je třeba zvolit reedukační postupy.
Vzniku SPU lze předejít preventivními opatřeními realizovanými v předškolním věku. Z tohoto důvodů nabízím pro děti lekce reedukací (nápravy) SPU i moveterapii. Jednotlivé lekce přizpůsobuji aktuálním potřebám, problémům i věku dítěte. (více naleznete: v Reedukace specifických poruchách učení Jucovičová, Žáčková apod.)
Krátce o SPU
Jedná se o ,,neschopnost naučit se číst, psát a počítat pomocí běžných výukových metod za průměrné inteligence a přiměřené sociokulturní příležitosti“.
Jsou vrozené nebo získané v raném dětství. Vznikají určitým poškozením v období před narozením, při narození a časně po narození dítěte. Roli zde hraje i dědičnost, nebo i kombinace obojího. Někdy mají i souvislost s lateralizací, s poruchou spolupráce mozkových hemisfér nebo s poruchou vývoje dítěte.
Intelektové schopnosti dětí s těmito poruchami bývají průměrné až nadprůměrné. Bývají oslabeny funkce, které jsou potřebné k osvojení psaní čtení a počítání. Jedná se o funkce kognitivní (poznávací), kdy je porušena například schopnost koncentrace pozornosti, paměť, myšlení, řeč, proces automatizace, matematické představy. Narušeny bývají funkce percepční – smyslové vnímání (zrakové, sluchové). Motorické koordinace – souhry pohybů a rytmicity. Porucha intersenzorických a senzoricko–motorických funkcí.
TYPY SPU:
- Dyslexie – porucha čtení.
- Dysortografie – porucha pravopisu.
- Dysgrafie – porucha psaní.
- Dyskalkulie – porucha počítání.
- Dyspraxie – porucha schopnosti vykonávat manuální, složité úkony.
- Dyspinxie – porucha výtvarných schopností.
- Dysmúzie – porucha hudebních schopností.
- Syndrom porucha pozornosti ADD.
- Syndrom porucha pozornosti spojené s hyperaktivitou ADHD.
PŘI REEDUKACÍCH SE ROZVÍJÍ TYTO FUNKCE
1. Zrakové vnímání (vizuální percepce)
- Pravolevou orientaci.
- Schopnost levo -pravého pohybu očí.
- Schopnost zrakového rozlišování (diferenciace) – barvy, velikost, tvary, figura a pozadí, podobnost stranově obrácených tvarů.
- Schopnost zrakové analýzy a syntézy.
- Zrakovou paměť.
2. Sluchové vnímání
- Schopnost sluchové orientace.
- Schopnost sluchového rozlišování (diferenciace) zvuků a tónů, hlásek, slabik, slov, vět, rytmu.
- Schopnost sluchové analýzy a syntézy.
- Sluchová paměť.
3. Schopnost koncentrace pozornosti
4. Paměť
- Proces zapamatování, uchování a vybavení z paměti.
5. Myšlení
- Schopnost logického myšlení, abstraktního myšlení.
6. Řeč
- Schopnost artikulace, artikulační obratnost, slovní zásoba a její využívání, komunikační schopnosti.
A) Předmatematické a matematické představy
- Předčíselné představy.
- Chápání číselných řad.
- Orientace v čase.
- Schopnost provádění matematických operací.
- Vnímání struktury čísla.
B) Motorické a pohybové funkce
- Hrubá a jemná motorika – včetně očních pohybů a mluvidel.
- Senzoricko – motorické funkce spojení vnímání pohybem.
- Motorická koordinace.
ADHD a ADD
Příčiny
Významnou roli zde hraje genetická dispozice. Je velmi pravděpodobné, že dítě rodičů, kteří měli ADHD bude mít stejné obtíže. Jiné Psychologické teorie předpokládají, že hyperaktivita je ovlivněna i způsobem výchovy. Pokud je hyperaktivní dítě vychovávané a stresované netrpělivým a nervózním rodičem, potom se u něj vytvoří nesprávní vzory chování i komunikace s ostatními lidmi.
U některých dětí můžeme zaznamenat již řadu symptomů, jako je hyperaktivita, impulzivita a porucha pozornosti již v raném dětství. V mnoha případech tyto obtíže vymizí a dítě se vyvine v souladu s normou. U 65 – 80% jedinců symptomy zůstávají dále i do dospělosti.
Pro rodiče je výchova dítěte s ADHD a hyperaktivitou je zkouškou trpělivosti a vychovatelského umění. Tito rodiče bývají velmi často vyčerpaní z výchovy těchto jedinců.
Ze své zkušenosti s dětmi s ADHD zde musím upozornit na skutečnost, že právě tito jedinci se často pohybují v rizikových skupinách z hlediska antisociálního chování. Více problémů je v oblasti pozornosti a v percepčně motorických úkolech. Tyto jedinci jsou pomalý v provádění kognitivních operací a velmi často v navazování sociálních vztahů s dětmi ve skupině. Ve třídě je často chování těchto jedinců obtěžující a vyvolává konflikty. Zejména ve skupině, kde se vyskytuje další jedinec s podobnými symptomy.
Jedinec s ADHD potom zažívá pocity úzkosti, osamocení, snaží se na sebe upozorňovat často nevhodným způsobem.
Porucha učení ADD
Jedná se o prosto poruchu pozornosti. Neobjevují se zde projevy impulzivity a hyperaktivity. Můžeme zde zaznamenat denní snění. Obtíže v navazování sociálních vztahů se stejně starými vrstevníky inklinují často k mladším, méně vyzrálým jedincům. Tito jedinci mají problém zaměřit pozornost na určitou činnost. Mezi těmito dětmi se velmi často objevují poruchy učení., více než ve skupině dětí s ADHD.
ADHD s agresivitou
Charakteristická je zde nesnášenlivost, nedostatek sebeovládání, časté antisociální chování (krádeže, rvačky). Často de bývá dysfunkční rodinné prostředí. Je zde často nutná intenzivní péče více odborníků. Velmi často i medikace. Zde musím upozornit i na skutečnost, že čím později se začne s intervenčními technikami, tím menší je naděje na zlepšení. Více se můžete dovědět na osobních konzultacích.
Reedukace ADHD
Velmi důležitá je zde kooperace – Rodiny, školy, vrstevníků, i dítěte! Nelze provádět reedukaci zaměřenou pouze na dítě. Je nutné vytvořit vhodné prostředí, které my mělo podněcovat k vytváření nových žádoucích způsobů chování. Postupy se zaměřují na způsob života dítěte, snaží se o změnu životního stylu. Je nutné změnit i podmínky, v nichž dítě žije, protože ty bývají často živnou půdou pro vznik konfliktů. Je proto nutné, aby dospělí rozuměl problémům a obtížím dítěte.